Terug
Gepubliceerd op 04/02/2025

Besluit  gemeenteraad

do 30/01/2025 - 19:00

Goedkeuren gewijzigde verkeerssituatie en aanvullende verkeersreglementen in het centrum van Oostnieuwkerke

Aanwezig: Sarah Van Walleghem, voorzitter
Ludwig Willaert, burgemeester
Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, schepenen
Marc Van Ysacker, voorzitter bijzonder comité
Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Aanleiding en voorgeschiedenis

Ongeveer een jaar geleden werd door bewoners van het centrum van Oostnieuwkerke aangegeven dat de Guido Gezellestraat vaak gebruikt wordt als sluipweg voor het verkeer komende uit de richting van Passendale en dat naar Roeselare moet. De aangewezen en aangeduide route loopt via de Basijnsmolenstraat en de Meulebroekenlaan. Dit is een iets langere weg en met de verkeerslichten als bijkomende vertragingsfactor. De overlast die de bewoners in de Guido Gezellestraat ondervinden, gaat over veel verkeer en bijkomende geluidsoverlast in de vroege ochtend door zwaar verkeer.

Omwille van deze aanhoudende klachten en opmerkingen werd beslist om een proefopstelling voor wijzigen van de verkeersstroom in het centrum van Oostnieuwkerke uit te proberen. Deze verliep in 2 fasen tijdens de periode maart 2024  tot op heden. Er werden tijdelijke aanvullende verkeersreglementen ingevoerd voor de Basijnsmolenstraat, Guido Gezellestraat, Lepelstraat, Polenstraat, Sleihagestraat, Slijperstraat en Spanjestraat. Deze hebben als einddatum 31 januari 2025.

Er werden tijdens deze periode 2 evaluatie-instrumenten gebruikt: snelheidsmeting en enquêtebevraging. We spreken over:

  • fase 0: de oorspronkelijke situatie van het éénrichtingsverkeer in de Guido Gezellestraat en de Lepelstraat;
  • fase 1: het omkeren van het éénrichtingsverkeer in de Guido Gezellestraat;
  • fase 2: het omkeren van het éénrichtingsverkeer in de Guido Gezellestraat en de Lepelstraat.

Na afweging van alle belanghebbende elementen, doet het college van burgemeester en schepenen een voorstel tot definitief invoeren van fase 2 aangevuld met flankerende maatregelen als volgt: 

  • het invoeren van een gedeeltelijk parkeerverbod in een deel van de Basijnsmolenstraat (tussen de Lepelstraat en de Meulebroekenlaan). Er worden 3 parkeerplaatsen behouden die worden gemarkeerd door belijning;
  • aanpassingen van verkeerslichten met langere tijd groen voor de Meulebroekenlaan.

Op heden komt het aan de gemeenteraad toe om een definitieve beslissing te nemen.

Bevoegdheid en juridische grond
  • Nieuwe gemeentewet artikel 130bis.
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, artikel 12 en latere wijzigingen.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III en latere wijzigingen.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Feiten, context en argumentatie

De definitieve maatregelen moeten een antwoord bieden op de ervaren problemen, met name:

  • doorgaand en zwaar verkeer kunnen aansporen om de grote, aangepaste wegen te gebruiken;
  • sluipverkeer in het dorpscentrum tegengaan.

Uit de verkeersmetingen en fysieke tellingen blijkt dat:

  • in fase 1 en 2 het aantal verkeersbewegingen in de Lepelstraat drastisch daalt;
  • in fase 1 en 2 het aantal verkeersbewegingen in de Guido Gezellestraat drastisch daalt;
  • in fase 2 het aantal verkeersbewegingen in de Mandelstraat daalt;
  • in fase 1 en 2 het zwaar verkeer + 3,5 ton in de Guido Gezellestraat daalt;
  • in iedere fase het zwaar verkeer +3,5 ton in de Lepelstraat beperkt blijft;
  • in alle fasen het aantal verkeersbewegingen in de Sleihagestraat richting Dorpsplein gelijk blijft;
  • in alle fasen 85 % van de voertuigen (=V85) in de Guido Gezellestraat niet sneller rijdt dan 20-26 km/u;
  • in fasen 0 en 1 de V85 in de Lepelstraat 40 km/u bedraagt en in fase 2 bedraagt het 30-35 km/u;
  • in alle fasen bedraagt de V85 in de Mandelstraat en de Sleihagestraat iets minder dan 30 km/u.

Uit de enquête blijkt dat:

  • er 236 antwoorden werden bezorgd met adressen uit 40 verschillende straten in Oostnieuwkerke;
  • 35 % geeft de voorkeur aan fase 0;
  • 12 % geeft de voorkeur aan fase 1;
  • 53 % geeft de voorkeur aan fase 2;
  • de bezwaren van de respondenten die voorkeur geven aan fase 0 en 1 gaan voornamelijk over:
    - meer sluipverkeer via Vlasbloemstraat, Roterijstraat en Vlasstraat;
    - meer conflicten op het kruispunt Spanjestraat/Basijnsmolenstraat/Slijperstraat/Guido Gezellestraat;
    - moeilijke doorgang Basijnsmolenstraat door geparkeerde auto's;
    - te veel omrijden.

Besluit:

Er zijn weinig argumenten om terug te gaan naar de oorspronkelijke situatie van fase 0. De verkeersstroom met fase 2 geniet de voorkeur op fase 1 waarbij het sluipverkeer in het kerngebied daalt. Uit de bevraging blijkt ook dat meer dan de helft van de invullers van de enquête kiest voor fase 2. Als randvoorwaarden zijn flankerende maatregelen wenselijk zoals:

  • het invoeren van een gedeeltelijk parkeerverbod in een deel van de Basijnsmolenstraat (tussen de Lepelstraat en de Meulebroekenlaan). Er worden 3 parkeerplaatsen behouden die worden gemarkeerd door belijning;
  • aanpassingen van verkeerslichten met langere tijd groen voor de Meulebroekenlaan.

Communicatie:

Het is een jaar geleden dat de vorige infovergadering werd gehouden. Het college van burgemeester en schepenen organiseerde een nieuwe bewonersvergadering op woensdag 22 januari 2025. De beslissing wordt ook gecommuniceerd via de gemeentelijke kanalen (nieuwsbrief, sociale media,...) en via een bewonersbrief voor een groot deel van het centrum van Oostnieuwkerke.

Verwijzingsdocumenten
  • Samenvatting verkeersmetingen.
  • Samenvatting antwoorden enquête.
  • Gewijzigde aanvullende verkeersreglementen.
Beraadslagingen

Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.

Na het betoog van de schepen meldt raadslid Geert Moerkerke dat zijn fractie akkoord kan gaan met deze beslissing maar dat hij wel een aantal tekortkomingen  heeft opgemerkt in de bijhorende verkeersreglementen. Hij geeft volgende opsomming:

  • reglement Basijnsmolenstraat, artikel 2.3.: er wordt melding gemaakt van het plaatsen van verkeersbord C31A, maar moet er daar geen onderbord M12 bij voor de fietsers?
  • reglement Guido Gezellestraat, artikel 2.3., 2e alinea: zowel ter hoogte van het kruispunt Basijnsmolenstraat-Guido Gezellestraat als ter hoogte van het kruispunt Slijperstraat-Guido Gezellestraat is er waarschijnlijk een onderbord M12 (fietsers) nodig onder de voorziene borden C31A.

Raadslid Wouter Van Vooren vult aan dat ook in het artikel 2.3. in het reglement van de Sleihagestraat een aanvulling noodzakelijk lijkt betreffende het plaatsen van een onderbord M12 ter hoogte van het kruispunt Dorpsplein en Meulenbroekenlaan.

Schepen Bart Coopman geeft aan dit met de bevoegde diensten verder te bekijken.

Publieke stemming
Aanwezig: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Koen Demonie, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren, Andy Verfaillie, Tine Dochy
Voorstanders: Sarah Van Walleghem, Ludwig Willaert, Miet Vandenbulcke, Rik Gevaert, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Marc Van Ysacker, Geert Moerkerke, Joeri Deprez, Chris Verhaeghe, Veronique Devreker, Femke Verleye, Koen Pattijn, Martijn Snaet, Kimberly Saelens, Bene Pype, Sophie Nuytten, Koen Maertens, Wouter Van Vooren
Onthouders: Koen Demonie, Andy Verfaillie
Resultaat: Met 19 stemmen voor, 2 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel 1:

De aanvullende verkeersreglementen voor Basijnsmolenstraat, Guido Gezellestraat, Lepelstraat, Polenstraat, Slijperstraat, Sleihagestraat en Spanjestraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluiten, worden goedgekeurd.


Artikel 2:

Overtredingen van deze reglementen worden bestraft met politiestraffen.

 

Artikel 3:

Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Ieper en aan de griffie van de politierechtbank te Ieper.