Aan De Raad wordt een wijziging van het verkeersreglement van de Pauwstraat voorgesteld. Deze wijziging impliceert het invoeren van een parkeerverbod voor vrachtwagens. Aan De Raad wordt gevraagd het verkeersreglement goed te keuren.
Op de parking tussen de Pauwstraat en de Brabantstraat wordt vastgesteld dat er veelvuldig wordt geparkeerd door vrachtwagens. Door het plaatsen van een verkeersbord wordt het parkeren uitsluitend voorbehouden voor motorfietsen, auto's en minibussen. De reglementering is hierdoor duidelijker voor de gebruikers en handhaving is mogelijk. De plaatsing van deze borden vergt een aanpassing van het verkeersreglement.
Aanvullend verkeersreglement Pauwstraat
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert meldt dat zijn fractie hierover verwonderd is. Wat is de reden dat vrachtwagens daar niet mogen parkeren? Waar moeten ze dan wel staan? In het agendapunt was er geen duidelijke motivatie te vinden over deze beslissing. Het raadslid vindt het onbegrijpelijk dat er in de Roeselarestraat een bordje met verwijzing staat naar de bewuste parking terwijl vrachtwagens nu een verbod krijgen om daar te parkeren.
Schepen Geert Moerkerke meldt dat er de voorbije tijd heel veel klachten kwamen uit de naburige wijk. De schepen erkent de moeilijke problematiek inzake parking voor vrachtwagens.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd duidt dat het heel vaak gaat over werkgevers die aan hun werknemers vragen om de vrachtwagen mee te nemen naar huis. Het is echter niet evident dat zo'n vrachtwagens dan in een dorpskern geparkeerd worden. Het bestuur wil het openbaar domein hiervan vrijwaren en zo de woonomgeving in de kern vrijwaren. De burgemeester is van mening dat het parkeerprobleem van werkgevers op die manier wordt afgeschoven naar de werknemers en het openbaar domein.
Raadslid Bonny Vergauwe is van mening dat het heel vaak andersom is. Een werknemer is vragende partij om de vrachtwagen van het werk mee te nemen naar huis, zodat er vb. een tweede wagen kan worden uitgespaard.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt zich af of er ook op andere openbare parkings een verbod zou komen voor vrachtwagens?
Burgemeester Francesco Vanderjeugd duidt dat dit ook al in het verleden is gebeurd. Hij geeft het voorbeeld van de parking in de Carninstraat. De burgemeester is van mening dat het niet aangewezen is om vrachtwagens aan te trekken om op die locaties te parkeren. De burgemeester erkent dat idealiter oplossingen worden gezocht voor parkeerterreinen voor vrachtwagens in de rand van de gemeente maar op heden werd nog geen afdoende oplossing gevonden.
Raadslid Ludwig Willaert duidt dat een vrachtwagenchauffeur meestal ook zijn vrachtwagen liefst het dicht bij zijn huis parkeert. Het raadslid mist concrete motivatie voor deze beslissing. Het argument van een "aantal klachten" is niet meetbaar en niet afdoende als motivatie, volgens het raadslid.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Pauwstraat, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.