Het aanvullend verkeersreglement van de Brabandstraat wordt aangepast.
Motivatie:
In het college van burgemeester en schepenen van 9 februari 2023 werd een tijdelijk aanvullend verkeersreglement goedgekeurd voor een proefopstelling met een vluchtheuvel. Deze proefopstelling is niet meer van toepassing.
Bijkomend worden de onderborden van het stuk waar éénrichtingsverkeer van toepassing is gewijzigd om ook speedpedelecs toe te laten.
Wijziging:
Aanvullend verkeersreglement:
Artikel 1. Voorafgaande elementen:
De Brabandstraat maakt tevens deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in een afzonderlijk algemeen verkeersreglement (agglomeratiezone, zone 3,5 ton en zone 30 km/uur).
Dit reglement geldt vanaf de raadsbeslissing van 25 januari 2024.
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Brabandstraat wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Verbodsborden
§ 1. In de Brabandstraat wordt er tussen de Roeselarestraat en de Polenstraat, éénrichtingsverkeer ingevoerd, waarbij het verboden is in te rijden vanaf de Polenstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden C1 en M12 ter hoogte van de Polenstraat in combinatie met het aanwijzingsbord F19 met onderbord M18 ter hoogte van de Roeselarestraat.
Artikel 2.3 Verkeersborden betreffende stilstaan en parkeren
§ 1. In de Brabandstraat is er een parkeerverbod vanaf de Roeselarestraat tot aan de Polenstraat, dit aan de zijde met onpare huisnummers.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 en de pijl Xa, vanaf de Roeselarestraat tot aan de Polenstraat, dit aan de zijde met onpare huisnummers.
Artikel 2.4 Markeringen
§ 1. In de Brabandstraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van de voetweg en het speelplein.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.
§ 2. In de Brabandstraat wordt een overlangse markering aangebracht die de rijstroken aanduiden door middel van een onderbroken streep ter hoogte van het kruispunt met de Penninckstraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte onderbroken streep evenwijdig met de rijweg.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
Raadslid Ludwig Willaert vraagt waarom de proefopstelling er dan niet is gekomen? De schepen antwoordt dat er dan andere afspraken werden gemaakt met de Chiro en de proefopstelling leek dan toch niet zinvol waardoor het nooit werd uitgevoerd.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Brabandstraat wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.