Op 19 december 2019 heeft de gemeenteraad het retributiereglement dat alle kosten vastlegt met betrekking tot administratieve procedures en de afgifte van administratieve stukken voor de sector Wonen & Omgeving goedgekeurd. Dit reglement werd aangepast respectievelijk op 22 december 2022 en 25 januari 2024.
Geldigheid van bovengenoemde reglement eindigt op 31 december 2025. Voor de volgende dienstjaren dient dit reglement hernomen te worden met ingang van 1 januari 2026.
Het reglement werd in zijn geheel en ten gronde geëvalueerd en geactualiseerd.
Een retributie is een vergoeding voor een specifiek product of dienst dat aan de overheid wordt gevraagd of waarvan gebruik wordt gemaakt. Hieruit volgt ook dat de hoogte van de retributie in direct verband staat met de kosten van de overheid om de betreffende dienst te verlenen en hiermee evenredig dient te zijn.
Gezien dat de administratieve procedures en het afleveren van administratieve stukken uit de sector Wonen & Omgeving behoren tot de verplichte dienstverlening van een openbaar bestuur dient de retributie beperkt te blijven tot de werkelijke kosten. Alle tarieven werden nagezien, zijn marktconform en blijven behouden. Enkel het tarief van een aangetekende zending vereist een aanpassing.
Een retributiereglement is gebruikelijk een doorlopend gemeentelijk reglement. Er wordt bijgevolg voorgesteld om geen einddatum op te nemen.
Om de retributies mee te laten evolueren met de algemene prijsevolutie van goederen en diensten is het aangewezen een indexering in het reglement op te nemen.
Vanaf 1 juni 2024 kan een lokaal bestuur een vergoeding vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. De Vlaamse regering beperkt in haar besluit van 8 december 2023 het bedrag dat mag aangerekend worden voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van 200,00 euro.
Via de Woondienst regio Roeselare wordt gestreefd naar een maximale regionale afstemming binnen de gemeenten van Midwest en wordt na onderzoek een bedrag van 100,00 euro per onderzoek voorgesteld.
De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en bijgevolg per uitgevoerd onderzoek. Voor een kamerwoning is dit een vergoeding per kamer.
Het lokaal bestuur mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure (in toepassing van artikel 3.10, eerste lid) of van een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring (in toepassing van artikel 3.13.).
Dit zorgt ervoor dat er:
Een aanvrager zal enkel een vergoeding moeten betalen bij zijn aanvraag (op zijn verzoek) voor een conformiteitsonderzoek (in toepassing van artikel 3.7, §1, eerste lid) en voor een hercontrole (in toepassing van artikel 3.10, derde lid of artikel 3.12.) in kader van een lopende procedure.
Daarnaast dringen zich volgende wijzigingen op:
De retributies worden jaarlijks opgenomen onder beleidsitem 'Ruimtelijke planning' op de overeenkomstige algemene rekeningen in het strategisch meerjarenplan 2026-2031.
Schepen Bart Coopman licht het agendapunt toe.
Raadslid Koen Demonie (Vlaams Belang) uit de bedenking dat zijn fractie bedenkingen heeft over de juistheid van de zogenaamde conformiteitsattesten. Schepen Coopman neemt hiervan akte.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het gemeentelijk retributiereglement inzake administratieve procedures en de afgifte van administratieve stukken sector Wonen en Omgeving vanaf 1 januari 2026 wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het gemeentelijk retributiereglement inzake administratieve procedures en de afgifte van administratieve stukken sector Wonen en Omgeving vanaf 1 januari 2026 is toegevoegd als bijlage en vormt één geheel met dit besluit.