De doelstelling om de leefbaarheid in de dorpskernen van de gemeente Staden te verhogen is opgenomen in actie ACT-142 van het meerjarenplan. Om deze doelstelling te realiseren keurde de gemeenteraad in zitting van 27 juni 2023 en 28 september 2023 aangepaste verkeersmaatregelen goed via het gebiedsdekkend aanvullend verkeersreglement. Om de opgelegde verkeersmaatregelen in de dorpskernen effectief te kunnen handhaven is onder andere opvolging van de opgelegde snelheid aan de hand van controles nodig.
Sinds 1 februari 2021, de inwerkingtreding van artikel 3 en 6 van het Verzameldecreet Vervoer, heeft een lokaal bestuur de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) te bestraffen. Hierbij dienen bepaalde voorwaarden voldaan te zijn.
De voorwaarden voor opvolging via GAS-snelheid zijn de volgende:
Voor de snelheidshandhaving in de dorpskern van de deelgemeente Staden keurde de gemeenteraad in zitting van 29 februari 2024 de gunning van een vaste trajectcontrole goed. Om de snelheidsovertredingen in deze trajecten te sanctioneren, dient een "politiereglement beperkte snelheidsovertredingen" goedgekeurd te worden.
De gemeente krijgt regelmatig klachten van burgers rond overdreven snelheden op de lokale wegen en gewestwegen. Zowel bij de dorpsbevraging 'De grote dorpsswitch - richting 2040' als bij de participatieronde bij opmaak van een nieuw mobiliteitsplan kwam deze bezorgdheid duidelijk naar voor.
Uit gevoerde snelheidsmetingen in de periode oktober-november 2023 blijkt dat 39% van de geregistreerde voertuigen tot 10 km/u te snel rijdt in bebouwde kom en 17% tot 20 km/u te snel.
De gemeente Staden telt gemiddeld meer verkeersslachtoffers, namelijk 43,5 op 100.000 inwoners tav van 30,80 op 100.000 inwoners in het Vlaamse gewest. Meer dan de helft van de gewonden (53%) vielen daarbij binnen de bebouwde kom, in schoolomgevingen, woonwijken en -straten en de centra waar veel mensen samenkomen en dus veel zwakke weggebruikers aanwezig zijn.
Ondanks de algemene bewustwordingscampagnes is te snel rijden bij veel bestuurders nog vaak een automatisme dat niet in vraag wordt gesteld. Handhaving is noodzakelijk om te werken aan gedragsverandering van de bestuurders die de geldende snelheidsbeperkingen niet respecteren.
Door gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheid om bepaalde snelheidsovertredingen, op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur, te sanctioneren met gemeentelijke administratieve geldboetes, kan het beleid het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer nemen. GAS 5 biedt de mogelijkheid om extra in te zetten op het verkeersveiligheidsbeleid met als doel de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de dorpskernen te vergroten.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bijzonder politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, zoals opgenomen in bijlage, vormt één geheel met dit besluit en wordt hierbij goedgekeurd.
Bovengenoemd reglement is van toepassing voor de vaste trajectcontrole in de opgesomde trajecten Bruggestraat-Sint Jansstraat-Diksmuidestraat in het centrum van de deelgemeente Staden vanaf 1 maart 2025.
Artikel 2:
De bevoegdheid van de sanctionerend ambtenaren van de gemeente Staden om gemeentelijke administratieve sancties op te leggen voor overtredingen op de zonale politieverordeningen van de politiezone Arro Ieper, wordt uitgebreid met de bevoegdheid om administratieve sancties op te leggen voor het bijzonder politiereglement op beperkte snelheidsovertredingen.
Artikel 3:
Een uittreksel van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de Politiezone Arro Ieper, de sanctionerend ambtenaren, de griffie van de politierechtbank West Vlaanderen (afdeling Ieper) en de procureur des Konings.