Het aanvullend verkeersreglement van de Statiestraat wordt opgemaakt in functie van enkele opmerkingen van AWV.
Motivatie:
De diensten van het Agentschap Wegen en Verkeer bezorgen hun advies over een aantal aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot gewestwegen. Inhoudelijk worden er geen wijzigingen aangebracht, enkel in de vorm van het AVR.
Bijkomend worden de onderborden M3 en M5 vervangen door de onderborden M12 en M18, die speedpedelecs toelaten in een éénrichtingsstraat.
Wijziging:
Wijzigingen overeenkomstig de opmerkingen van het Agentschap Wegen en Verkeer van de beraadslaging van 22 december 2022, opgenomen als bijlage bij dit besluit.
Aanvullend verkeersreglement:
Artikel 1. Voorafgaande elementen:
Artikel 2. Aanvullend verkeersreglement
Artikel 2.1 Opheffen vorig verkeersreglement
Het bestaande aanvullende verkeersreglement van de Statiestraat wordt opgeheven.
Artikel 2.2 Voorrangsborden
§ 1. Op de Statiestraat wordt een voorrangsregeling ingevoerd ten opzichte van de erop uitkomende wegen, met voorrang voor het verkeer op de Statiestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord B15 op de Statiestraat en door het plaatsen van (…) op de ondergeschikte wegen:
Artikel 2.3 Verbodsborden
§ 1. In de Statiestraat is het verboden links af te draaien richting Ieperstraat, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A,P.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord C31 en het onderbord M12 ter hoogte van de Marktplaats 2.
Artikel 2.4 Gebodsborden
§ 1. In de Statiestraat wordt een middengeleider aangebracht ter hoogte van de Marktplaats 2.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersborden D1d.
Artikel 2.5 Verkeersborden betreffende stilstaan en parkeren
§ 1. In de Statiestraat worden twee parkeerplaatsen ingericht voor ‘kort parkeren’, tussen de huisnummers 4 en 6 en ter hoogte van huisnummer 17.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van het verkeersbord E9a voorzien van het symbool van de parkeerschijf en het onderbord ‘30 minuten’.
Artikel 2.6 Markeringen
§ 1. In de Statiestraat worden oversteekplaatsen voor voetgangers aangebracht, ter hoogte van de volgende locaties:
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte banden evenwijdig met de rijweg.
§ 2. Op de Statiestraat wordt de rijbaan over de volledige lengte van de straat verdeeld in rijstroken.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van een witte doorlopende of onderbroken strepen evenwijdig met de rijweg.
§ 3. In de Statiestraat zijn verdrijvingsvlakken ingetekend ter hoogte van:
§ 4. In de Statiestraat wordt een stopstreep aangebracht die de plaats aanduidt waar bestuurders moeten stoppen, dit ter hoogte van het kruispunt Statiestraat – Kapelleriestraat.
Deze maatregel wordt aangeduid door het aanbrengen van witte strepen, haaks op de rand van de rijweg.
§ 5. Op de ondergeschikte wegen van de Statiestraat wordt een dwarsmarkering aangebracht met een verwijzing naar de voorrangsregel die van toepassing is.
Deze maatregel wordt aangeduid met een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
§ 6. In de Statiestraat wordt een geordende parkeerzone aangelegd.
Deze maatregel wordt aangeduid door een aanbrengen van een witte markering evenwijdig met de rijweg, die de plaats aanduiden waar de voertuigen moeten opgesteld worden.
Advies AWV van 22 december 2022.
Schepen Geert Moerkerke licht het agendapunt toe.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het aanvullend verkeersreglement van de Statiestraat wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.