Chemin nr. 17 omvat de delen van de Meiboomstraat tussen de Galgestraat en Sleihagestraat en tussen Sleihagestraat en Diksmuidesteenweg.
Het voorstel tot opheffing omvat het deel tussen de Sleihagestraat en Diksmuidesteenweg, gelegen ter hoogte van de bedrijfssite Mol Cy/VDK. Dit stuk van de Meiboomstraat is opgenomen in het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 't Roosleen, goedgekeurd door de provincieraad op 16 december 2021. In het rup is de mogelijkheid voorzien om dit deel van de Meiboomstraat op te nemen in de bedrijfssite als private weg.
Het bedrijf Mol Cy/VDK is vragende partij om de weg aan te kopen in functie van de aanleg van een testbaan en in functie van een betere ontsluiting van de personeelsparking.
Na opheffing van dit wegdeel kan deze worden verkocht aan het bedrijf. De weg heeft een oppervlakte van 5.237m². De bestaande erftoegangen voor de aangelanden blijven behouden.
Het plan van afbakening en rooilijnplan is opgemaakt door het Studiebureau Geomex.
Het voorstel tot gedeeltelijke opheffing en de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan is goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 mei 2022.
Het openbaar onderzoek liep van 3 juni tot en met 2 juli.
Het voorstel tot gedeeltelijke opheffing en de definitieve vaststelling van het rooilijnplan ligt ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.
Procedure:
Overeenkomstig artikel 4 van het decreet gemeentewegen dient elke wijziging van het gemeentelijk wegennet minstens aan volgende criteria te voldoen:
Het openbaar onderzoek liep van 3 juni tot en met 2 juli.
Er werden geen bezwaren ingediend.
De gemeente heeft twee adviezen ontvangen:
Na afschaffing wordt de grond met de bestaande infrastructuur verkocht aan het aanpalend bedrijf, de naamloze vennootschap Truco.
Er een aankoopbelofte getekend voor 200.000,00 €. De geschatte prijs is 185.000,00 €.
Het wegdeel wordt verkocht met alle bestaande erfdienstbaarheden zoals de erftoegangen tot de aanpalende percelen en bestaande nutsleidingen.
Toelichting wordt gegeven door burgemeester Francesco Vanderjeugd.
Tussenkomst door raadslid Marc Van Ysacker die aangeeft dat de opheffing van de weg bijzonder jammer is voor de fietsers die gebruik maken van deze verbinding tussen Sleihagestraat en Diksmuidesteenweg.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd antwoordt dat er bij het openbaar onderzoek geen bezwaren zijn ingediend.
Tussenkomst door raadslid Hans Mommerency die opmerkt dat er in de krant andere argumenten worden aangehaald dan de argumenten die in dit dossier worden naar voor gebracht. De punten vermeld in de krant komen niet aan bod in het dossier. Bij de opmaak van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 't Roosleen zijn er wel bezwaren ingediend over de mogelijkheid tot opheffing van het deel Meiboomstraat tussen Sleihagestraat en Diksmuidesteenweg. De fractie CD&V heeft zich steeds onthouden omdat het belangrijk is om deze verbinding te behouden. Als voorbeeld wordt verwezen naar de fietsverbinding langs de REO-veiling die ook is verlegd bij de uitbreiding van de veiling en niet is afgeschaft.
Burgemeester Francesco Vanderjeugd antwoordt dat er tijdens het openbaar onderzoek geen bezwaren zijn ingediend. Er zijn tellingen gebeurd die aangeven dat er geen noodzaak is om de fietsverbinding te behouden. Temeer omdat het kruispunt Meiboomstraat / Diksmuidesteenweg geen veilig kruispunt is voor fietsers.
Raadslid Hans Mommerency merkt op dat het rondpunt van Sleihage ook niet veilig is voor fietsers en dat de omleiding via het rondpunt dan ook geen goede beslissing is.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de gedeeltelijke opheffing van chemin nr. 17 te Oostnieuwkerke, deel gelegen tussen Diksmuidesteenweg en Sleihagestraat, zoals aangeduid op het plan van afbakening, goed.
Het plan van afbakening, opgemaakt door Geomex met referentie 21M0230A, vormt één geheel met deze beslissing.
Artikel 2:
De gemeenteraad stelt het rooilijnplan, opgemaakt door Geomex met referentie 21M0230A, definitief vast.
Het rooilijnplan vormt één geheel met deze beslissing.