Terug
Gepubliceerd op 19/06/2023

Besluit  gemeenteraad

do 25/05/2023 - 19:00

Goedkeuren van de voorlopige vaststelling van rooilijnplan in functie van de gedeeltelijke verlegging Sentier nr. 51 te Westrozebeke (verbinding tussen Kosterstraat en Ommegang West)

Aanwezig: Martine Zoete, voorzitter
Francesco Vanderjeugd, burgemeester
Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, schepenen
Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, gemeenteraadsleden
Tine Dochy, algemeen directeur
Verontschuldigd: Patrick Lesage, Heidi Ballyn, gemeenteraadsleden
Aanleiding en voorgeschiedenis

Het tracé van 'sentier nr. 51' situeert zich op de oost- en zuidgrens van het bedrijf Westvlees in Westrozebeke en maakt de verbinding tussen de Kosterstraat en de Ommegang West.

Westvlees heeft recent het aanpalend perceel 656B (Ommegang West 7), gelegen aan de zuidrand van het bedrijf, aangekocht om toe te voegen aan de bedrijfssite.

Door Westvlees wordt gevraagd om de voetweg 'Sentier nr. 51' te verleggen naar de zuidrand van het perceel Ommegang West 7 zodat de voetweg terug over het volledige tracé op de rand van de bedrijfssite komt te liggen.

Het dossier is opgemaakt door het studiebureau Demey in opdracht van Westvlees.

Het voorstel tot gedeeltelijke verlegging wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

 
Bevoegdheid en juridische grond

Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.

Gemeentelijk beleidskader trage wegen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2023.

Procedure:

  • voorlopige vaststelling door gemeenteraad;
  • openbaar onderzoek;
  • definitieve vaststelling door gemeenteraad.
 
Feiten, context en argumentatie

Overeenkomstig artikel 4 van het decreet gemeentewegen dient elke wijziging van het gemeentelijk wegennet minstens aan volgende criteria te voldoen:

  1. algemeen belang:
    Het tracé wordt niet onderbroken zodat de functionele wandel- en fietsverbinding tussen Kosterstraat en Ommegang West behouden blijft. De verlegging zelf blijft beperkt tot een lokale wijziging zonder nadelige gevolgen voor het tracé. Het algemeen belang wordt hiermee niet geschaad;

  2. uitzonderingsmaatregel:
    Het betreft een beperkte en lokale wijziging. De verlegging wijzigt niets aan het huidige gebruik of het huidige voorkomen van de voetweg op het terrein. De verlegging beperkt zich tot het deel dat de gewijzigde eigendomsstructuur van het bedrijf Westvlees doorsnijdt. Door het tracé te verplaatsen naar de grens van het perceel wordt het mogelijk om de gronden efficiënter te gebruiken. De verlegging is plaatselijk en beperkt zicht tot het strikt noodzakelijke.

  3. verkeersveiligheid en ontsluiting aangelanden:
    Het gebruik en de ontsluiting van aangelanden blijft ongewijzigd. De nieuwe aantakking op de Ommegang West, ongeveer 40m verder, is verkeerstechnisch gelijkaardig aan de bestaande situatie en heeft aldus geen invloed op de verkeersveiligheid.

  4. gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
    Sentier nr. 51 is een lokale verbinden tussen twee lokale wegen, zonder grensoverschrijdende effecten;

  5. actuele functie en toekomstige behoeften, met afweging van de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten:
    De functie van de trage verbinding blijft na de verlegging ongewijzigd. De trage weg blijft beschikbaar als een functionele verbinding voor wandelaars en fietsers tussen Kosterstraat en Ommegang West.

Naast voormelde algemene principes uit het decreet dient het voorstel ook te worden getoetst aan de criteria die zijn opgenomen in het gemeentelijk beleidskader trage wegen.

  1. Samenhangend net: de verbinding tussen Kosterstraat en Ommegang West blijf ook na de verlegging een doorlopende en onafgebroken verbinding.

  2. Fijnmazig: het fijnmazig netwerk van trage wegen in de kern van Westrozebeke blijft ongewijzigd.

  3. Multifunctioneel: de voetweg blijft ook na de verlegging geschikt voor voetgangers en fietsers. Het nieuwe tracé zal een breedte hebben van 2,5m waarvan 1,5m wordt voorzien van een asfaltverharding zoals de bestaande voetweg.

  4. Meerschalig: de meerschalige functie van de voetweg blijft behouden, zijnde een lokale functionele verbinding in de kern, verbinding met het buitengebied en verbinding met het groen recreatief netwerk.

  5. Open en flexibel: de verlegging staat in het teken van de gewijzigde eigendomsstructuur van het bedrijf Westvlees en beoogt een efficiënt gebruik van de gronden bij de inrichting van het bedrijf.

  6. Realistisch en haalbaar: de verlegging situeert zich volledig op de gronden in eigendom van het bedrijf Westvlees. De inrichting van de verlegging wordt ten laste genomen door het bedrijf. Door het bedrijf is hieromtrent een intentieverklaring ondertekend en toegevoegd aan het dossier. Daarin is volgende opgenomen:
    • de aanleg van de buurtweg op het gewijzigd tracé wordt ten laste genomen door Westvlees;
    • de aanleg op het gewijzigd tracé wordt meegenomen in de eerstvolgende aanvraag tot omgevingsvergunning;
    • de aanleg omvat: asfaltverharding van 1,5m breed langs de buitenzijde van het terrein + berm van 1m ingezaaid met gras;
    • de aanleg zal gebeuren binnen 1 jaar na de definitieve vaststelling door de gemeenteraad van de verlegging;
    • het bestaande traject van de buurtweg blijft behouden en publiek toegankelijk zolang de verlegging ervan niet gerealiseerd is.

  7. Zichtbaarheid: de verlegging heeft geen invloed op de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de trage weg.
 
Openbaar onderzoek

Na de voorlopige vaststelling van het voorstel tot gedeeltelijke verlegging volgt er een openbaar onderzoek van 30 dagen.

Financiële gevolgen

Er zijn geen financiële gevolgen.

De aanleg van het nieuw tracé wordt ten laste genomen van Westvlees. 

Verwijzingsdocumenten

Dossier voor de gedeeltelijke verlegging sentier nr. 51, opgemaakt door studiebureau Demey:

  • ontwerp rooilijnplan (afbakeningsplan) met aanduiding van het gewijzigd tracé, incl. uittreksel kadasterplan en uittreksel atlas der buurtwegen
  • motivatienota
  • fotoreportage
  • intentieverklaring Westvlees inzake aanleg gewijzigd tracé
Beraadslagingen

Burgemeester Francesco Vanderjeugd licht het agendapunt toe.

Publieke stemming
Aanwezig: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Miet Vandenbulcke, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla, Tine Dochy
Voorstanders: Martine Zoete, Francesco Vanderjeugd, Geert Moerkerke, Gwendolyn Vandermeersch, Chris Verhaeghe, Nathalie Depuydt, Joeri Deprez, Ludwig Willaert, Marc Van Ysacker, Sarah Van Walleghem, Francky Deprez, Esther Demeulenaere, Karien Louagie, Tom Lemahieu, Bonny Vergauwe, Bart Coopman, Hans Mommerency, Jan Depla
Resultaat: Met 18 stemmen voor, 1 niet gestemd

BESLUIT:

Artikel 1:

De gemeenteraad keurt het voorstel tot gedeeltelijke verlegging van sentier nr. 51, gelegen tussen de Kosterstraat en de Ommegang West te Westrozebeke, goed.

Artikel 2:

De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan (afbakeningsplan), opgemaakt door studiebureau Demey met referentie 20.34, voorlopig vast. Het ontwerp van rooilijnplan vormt één geheel met deze beslissing.

Artikel 3:

Het college van burgemeester en schepenen is verantwoordelijk voor het organiseren van het openbaar onderzoek.